8 Voedingsmiddelen welke je het best kunt vermijden bij artritis - Geenaardappels.nl
Kwaliteit verzekerd
Veilige betaalmethodes
Voor 15.00 besteld morgen in huis
Gratis* verzending vanaf € 45,-

8 Voedingsmiddelen welke je het best kunt vermijden bij artritis

  • Geplaatst op
  • Door Geenaardappels.nl
  • Geplaatst in Informatief
  • 0
8 Voedingsmiddelen welke je het best kunt vermijden bij artritis

8 voedingsmiddelen welke je het best kunt vermijden bij artritis

Artritis is een veel voorkomende gezondheidstoestand waarbij sprake is van chronische ontstekingen in jouw gewrichten. Het veroorzaakt pijn en schade aan gewrichten, botten en andere lichaamsdelen, afhankelijk van het type.

Artrose, die niet-inflammatoir is, komt het meest voor, hoewel er meer dan 100 soorten bestaan. In feite kunnen tot 40% van de mannen en 47% van de vrouwen tijdens hun leven de diagnose artrose krijgen.

Ondertussen zijn reumatoïde artritis (RA) en artritis psoriatica ontstekingsaandoeningen die als auto-immuunziekten worden beschouwd. Jicht is een ander veel voorkomend type inflammatoire artritis.

Onderzoek toont aan dat voedingsinterventies, zoals het elimineren van bepaalde voedingsmiddelen en dranken, de ernst van de symptomen bij mensen met inflammatoire artritis en artrose kunnen verminderen en hun algehele kwaliteit van leven kunnen verbeteren.

Hier zijn 8 voedingsmiddelen en dranken die je moet vermijden als je artritis hebt.

 

1. Toegevoegde suikers

Je moet hoe dan ook jouw suikerinname beperken, maar vooral als je artritis hebt. Toegevoegde suikers zijn te vinden in snoep, frisdrank, ijs en tal van andere voedingsmiddelen, waaronder minder voor de hand liggende items zoals barbecuesaus.

Een onderzoek onder 217 mensen met reumatoïde artritis wees uit dat van de 20 voedingsmiddelen met suiker gezoete frisdrank en desserts de meest frequent gerapporteerde symptomen van reumatoïde artritis verergerden.

Bovendien kunnen suikerhoudende dranken zoals frisdrank uw risico op artritis aanzienlijk verhogen.

In een onderzoek onder 1209 volwassenen in de leeftijd van 20-30 jaar hadden degenen die vijf keer per week of meer fructose-gezoete dranken dronken, drie keer meer kans op artritis dan degenen die weinig of geen fructose-gezoete dranken consumeerden.

Bovendien bracht een grote studie onder bijna 200.000 vrouwen een regelmatige inname van met suiker gezoete frisdrank in verband met een verhoogd risico op reumatoïde artritis.

 

2. Verwerkt en rood vlees

Sommige onderzoeken koppelen rood en bewerkt vlees aan ontstekingen, die de symptomen van artritis kunnen verergeren.

Diëten die veel verwerkt en rood vlees bevatten, vertonen bijvoorbeeld hoge niveaus van ontstekingsmarkers zoals interleukine-6 (IL-6), C-reactief proteïne (CRP) en homocysteïne.

De studie bij 217 mensen met reumatoïde artritis die hierboven zijn genoemd, toonde ook aan dat rood vlees de RA-symptomen vaak verergerde. Bovendien heeft een onderzoek onder 25.630 mensen vastgesteld dat een hoge inname van rood vlees een risicofactor kan zijn voor inflammatoire artritis.

Omgekeerd is aangetoond dat plantaardige diëten die rood vlees uitsluiten, de symptomen van artritis verbeteren.

 

3. Glutenbevattend voedsel

Gluten is een groep eiwitten in tarwe, gerst, rogge en triticale (een kruising tussen tarwe en rogge). Sommige onderzoeken brengen het in verband met een verhoogde ontsteking en suggereren dat glutenvrij gaan de symptomen van artritis kan verminderen.

Bovendien lopen mensen met coeliakie een groter risico om RA te ontwikkelen. Evenzo hebben mensen met auto-immuunziekten zoals RA een significant hogere prevalentie van coeliakie dan de algemene bevolking.

Met name een oudere, 1-jarige studie bij 66 mensen met reumatoïde artritis wees uit dat een glutenvrij, veganistisch dieet de ziekteactiviteit significant verminderde en dat de ontstekingssymptomen verbeterden.

Hoewel deze bevindingen veelbelovend zijn, is er meer onderzoek nodig om te bevestigen of een glutenvrij dieet alleen mensen met artritis ten goede komt.

 

4. Sterk bewerkte voedingsmiddelen

Ultra verwerkte producten zoals fastfood en gebakken producten bevatten doorgaans veel geraffineerde granen, toegevoegde suikers, conserveermiddelen en andere mogelijk ontstekingsbevorderende ingrediënten, die allemaal de symptomen van artritis kunnen verergeren.

Onderzoek suggereert dat westerse diëten die rijk zijn aan zwaar bewerkte voedingsmiddelen, jouw risico op RA kunnen verhogen door bij te dragen aan ontstekingen en risicofactoren zoals obesitas.

Bovendien vertoonden in een onderzoek onder 56 mensen met RA, degenen die grotere hoeveelheden ultra bewerkt voedsel aten, verhoogde risicofactoren voor hartziekten, waaronder hogere niveaus van geglyceerd hemoglobine (HbA1c), een lange termijnmarker van de bloedsuikerspiegel.

Als zodanig kunnen bewerkte voedingsmiddelen jouw algehele gezondheid verslechteren en jouw risico op andere ziekten vergroten.

 

5. Alcohol

Aangezien alcohol de symptomen van artritis kan verergeren, moet iedereen met inflammatoire artritis de inname van alcohol beperken of vermijden.

Een studie onder 278 mensen met axiale spondyloartritis - inflammatoire artritis die voornamelijk het ruggenmerg en sacro-iliacale (SI) gewrichten aantast - bracht alcoholinname in verband met verhoogde structurele schade aan de wervelkolom.

Studies hebben ook aangetoond dat alcoholgebruik de frequentie en ernst van jichtaanvallen kan verhogen.

Bovendien is chronisch alcoholgebruik geassocieerd met een verhoogd risico op artrose, hoewel niet alle onderzoeken een significant verband hebben gevonden.

 

6. Bepaalde plantaardige oliën

Diëten met veel omega-6-vetten en weinig omega-3-vetten kunnen de symptomen van artrose en reumatoïde artritis verergeren.

Deze vetten zijn nodig voor de gezondheid. De onevenwichtige verhouding tussen omega-6-vetzuren en omega-3-vetzuren in de meeste westerse diëten kan echter de ontsteking versterken.

Het verminderen van uw inname van voedsel met veel omega-6-vetten, zoals plantaardige oliën, en het verhogen van uw inname van omega-3-rijk voedsel zoals vette vis, kan de symptomen van artritis verbeteren.

 

7. Voedingsmiddelen met een hoog zoutgehalte

Minder zout gebruiken kan een goede keuze zijn voor mensen met artritis. Voedingsmiddelen met een hoog zoutgehalte zijn onder meer garnalen, soep uit blik, pizza, bepaalde kazen, vleeswaren en tal van andere bewerkte producten.

Uit een muizenstudie bleek dat artritis ernstiger was bij muizen die een zoutrijk dieet kregen dan bij muizen met een dieet met normale zoutgehaltes.

Bovendien onthulde een 62-daagse muisstudie dat een zoutarm dieet de ernst van RA verminderde in vergelijking met een zoutrijk dieet. Muizen op het zoutarme dieet hadden minder afbraak van kraakbeen en botafbraak, evenals lagere ontstekingsmarkers dan muizen op het zoutrijke dieet.

Interessant is dat onderzoekers hebben gesuggereerd dat een hoge natriuminname een risicofactor kan zijn voor auto-immuunziekten zoals inflammatoire artritis.

Een studie onder 18.555 mensen bracht een hoge natriuminname in verband met een verhoogd risico op RA.

 

8. Voedingsmiddelen met een hoog AGEs

Geavanceerde glycatie-eindproducten (AGE's) zijn moleculen die ontstaan ​​door reacties tussen suikers en eiwitten of vetten. Ze komen van nature voor in ongekookt dierlijk voedsel en worden gevormd door bepaalde kookmethoden.

Eiwitrijk, vetrijk dierlijk voedsel dat wordt gebakken, geroosterd, gegrild, aangebraden of geroosterd, behoort tot de rijkste voedingsbronnen van AGE's. Deze omvatten spek, gebakken of gegrilde biefstuk, geroosterde of gebakken kip en geroosterde hotdogs.

Friet, Amerikaanse kaas, margarine en mayonaise zijn ook rijk aan AGE's.

Wanneer AGE's zich in grote hoeveelheden in jouw lichaam ophopen, kunnen oxidatieve stress en ontsteking optreden. Oxidatieve stress en AGE-vorming zijn gekoppeld aan ziekteprogressie bij mensen met artritis.

In feite is aangetoond dat mensen met inflammatoire artritis hogere niveaus van AGE's in hun lichaam hebben dan mensen zonder artritis. AGE-accumulatie in botten en gewrichten kan ook een rol spelen bij de ontwikkeling en progressie van artrose.

Het vervangen van voedingsmiddelen met een hoge AGE door voedzaam voedsel zoals groenten, fruit, peulvruchten en vis kan de totale AGE-belasting in uw lichaam verminderen.

 

Concluderend

Als je artritis hebt, kan een gezonde voeding en levensstijl jouw symptomen helpen verbeteren.

Onderzoek toont aan dat je bepaalde voedingsmiddelen en dranken moet vermijden, waaronder sterk bewerkte voedingsmiddelen, rood vlees, gefrituurd voedsel en voedingsmiddelen die rijk zijn aan toegevoegde suikers.

Houd er rekening mee dat levensstijlfactoren zoals jouw activiteitenniveau, lichaamsgewicht en rookstatus ook essentieel zijn voor het beheersen van artritis.

 

 

Bron:
Healthline.com

Origineel artikel geschreven door:
Jillian Kubala, MS, RD - Medisch beoordeeld door Katherine Marengo LDN, R.D.

 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »
Kwaliteit verzekerd
Veilige betaalmethodes
Voor 15.00 besteld morgen in huis
Gratis* verzending vanaf € 45,-