9 Voedingsmiddelen om de bloedsuikerspiegel te verlagen - Geenaardappels.nl
Kwaliteit verzekerd
Veilige betaalmethodes
Voor 15.00 besteld morgen in huis
Gratis* verzending vanaf € 45,-

9 Voedingsmiddelen om de bloedsuikerspiegel te verlagen

  • Geplaatst op
  • Door Geenaardappels.nl
  • Geplaatst in Informatief
  • 0
9 Voedingsmiddelen om de bloedsuikerspiegel te verlagen

9 Voedingsmiddelen om de bloedsuikerspiegel te verlagen

Als een persoon diabetes heeft, produceert deze niet langer genoeg insuline, of kan hij de insuline niet efficiënt gebruiken.

Dus glucose hoopt zich op in het bloed. Overmatige stadia van bloedglucose kunnen nogal wat symptomen veroorzaken, van uitputting tot hartaandoeningen.

Een manier om de bloedsuikerspiegel onder controle te houden, is door een gezond dieet te volgen. Voedsel en dranken wat het lichaam langzaam opneemt is aan te bevelen omdat ze geen pieken en dalen in de bloedsuikerspiegel veroorzaken.

De glycemische index (gi) meet de effecten van voedingsmiddelen op de bloedsuikerspiegel. Mensen die hun juiste bloedsuikerspiegel proberen te behalen, moeten voedingsmiddelen kiezen met een lage of gemiddelde gi-score.

Iemand kan ook ingrediënten combineren met lage en buitensporige gi-scores om er zeker van te zijn dat een maaltijd in balans is.

 

1. Volkorenbrood of roggebrood

Veel soorten brood bevatten veel koolhydraten en verhogen de bloedsuikerspiegel snel. Hierdoor moeten veel soorten brood worden vermeden.

Maar roggebroodbrood en 100% volkorenbrood hebben lage gi-scores (55 of veel minder op de gi-schaal).

Roggebrood en steengemalen volkorenbrood hebben een lagere gi-score dan alledaags volkorenbrood, omdat de ingrediënten minder worden bewerkt.

Bij de verwerking worden de vezelige buitenste schalen van granen verwijderd. Vezels vertragen de spijsvertering en zorgen ervoor dat de bloedsuikerspiegel stabiel blijft.

In een observatie uit 2014 meldden onderzoekers dat spelt en rogge beide aanleiding gaven tot lage voorlopige glycemische reacties bij ratten. Bovendien ontdekten ze dat deze historische tarwesoorten, naast emmer en eenkoren, genen onderdrukten die het glucosemetabolisme bevorderen.

 

2. Het meeste fruit

Behalve voor ananas en meloenen, heeft fruit een lage gi-score van 55 of minder.

Dit komt door het feit dat het veel water en vezels bevat om hun duidelijk aanwezige suiker, dat bekend staat als fructose, in evenwicht te brengen.

Naarmate de vruchten rijpen, nemen hun gi-scores echter toe. Vruchtensappen hebben ook een zeer hoge gi-score omdat het maken van sap de vezelachtige huiden en zaden verwijdert.

Tijdens een uitgebreid onderzoek in 2013 bleek dat degenen die in het bijzonder bosbessen, druiven en appels aten, een aanzienlijk lager risico hadden op het ontwikkelen van diabetes type 2.

De onderzoekers suggereerden bovendien dat het innemen van vruchtensap het risico op groei van de aandoening vergroot.

 

3. Zoete aardappelen en Yam

Normale aardappelen hebben een hoge gi-score, maar zoete aardappelen en yam hebben een lage score en zijn erg voedzaam.

Sommige onderzoeken suggereren dat het vruchtvlees van de zoete aardappel uit meer vezels bestaat dan de schil, wat aangeeft dat de hele aardappel gunstig kan zijn voor mensen met diabetes.

De onderzoekers rapporteerden de bevindingen van een dieronderzoek en noemden ook dat de consumptie van zoete aardappelen sommige markers van diabetes kan verminderen.

Zelfs als er niettemin geen sluitend bewijs is dat zoete aardappelen kunnen helpen om de bloedsuikerspiegel bij mensen te stabiliseren of te verlagen, kunnen ze ongetwijfeld een gezond, voedzaam voedsel zijn met een lage gi-score.

Mensen kunnen zoete aardappelen of yam vervangen door aardappelen in een verscheidenheid aan gerechten, van frites tot ovenschotels.

 

4. Havermout en haverzemelen

Haver heeft een gi-score van 55 of lager, waardoor het minder waarschijnlijk is dat ze pieken en dalen in de bloedsuikerspiegel veroorzaken.

Haver bevat bovendien b-glucanen, die het volgende kunnen doen:

  • Verminder glucose- en insulinereacties na het eten
  • Verbeteren van de insulinegevoeligheid
  • Helpen glycemisch beheer op peil te houden
  • Verminderen van bloedlipiden (vetten)

Een evaluatie uit 2015 van 16 onderzoeken concludeerde dat haver een gunstige invloed heeft op de glucoseregulatie en lipidenprofielen bij mensen met diabetes type 2. Om het effect van haverinname op diabetes type 1 te bepalen, is meer onderzoek nodig.

Artsen bevelen nog steeds aan dat mensen met diabetes hun consumptie van havermout beperken, omdat 1 kopje ongeveer 28 gram koolhydraten bevat.

 

5. Noten

Noten zijn erg rijk aan voedingsvezels en hebben een gi-score van 55 of minder.

Ze  bevatten ook een hoog gehalte aan plantaardige eiwitten, onverzadigde vetzuren en verschillende voedingsstoffen, zoals:

  • Antioxiderende voedingsstoffen
  • Fytochemicaliën, bestaande uit flavonoïden
  • Mineralen, bestaande uit magnesium en kalium

Een systemische beoordeling uit 2014 concludeerde dat het eten van noten mensen met diabetes kan helpen.

Net als bij de verschillende voedingsmiddelen in dit artikel, is het goed om noten te consumeren die  onbewerkt zijn. Noten met coatings of smaakstoffen hebben hogere gi-scores dan gewone noten.

 

6. Peulvruchten

Deze, waaronder bonen, erwten, kikkererwten en linzen, hebben zeer lage gi-scores.

Ze zijn ook een goede bron van voedingsstoffen die kunnen helpen bij het behouden van een gezond bloedsuikerbereik. Deze bestaan ​​uit:

  • Voedingsvezels
  • Complexe koolhydraten
  • Eiwitten

Een onderzoek uit 2012 ontdekte dat het opnemen van peulvruchten in het dieet de glycemische behandeling verbeterde en de dreiging van coronaire hartziekten bij mensen met diabetes type 2 verminderde.

Vermijd peulvruchtenproducten die suikers en eenvoudige zetmelen bevatten, waaronder die in siropen, sauzen of marinades. Deze toevoegingen kunnen de gi-score van een product drastisch verhogen.

 

7. Knoflook

Het is een bekend aspect bij conventionele medicijnen voor diabetes en een groot aantal andere aandoeningen.

De verbindingen in knoflook kunnen ook helpen de bloedsuikerspiegel te verlagen door de insulinegevoeligheid en -secretie te verbeteren.

In een onderzoek uit 2013 namen 60 mensen met diabetes type 2 en gewichtsproblemen ofwel uitsluitend metformine of een mengsel van metformine en knoflook 2 keer per dag na het eten gedurende 12 weken.

Mensen die metformine en knoflook slikten, zagen een grotere grote daling in hun bloedsuikerspiegels voor vasten en eten. Mensen kunnen knoflook rauw eten, het aan salades toevoegen of het in gekookt voedsel gebruiken.

 

8. Vis

Vis en verschillende soorten vlees hebben geen gi-beoordelingen omdat ze geen koolhydraten bevatten.

Maar vis kan ook helpen om diabetes beter onder controle te houden of te voorkomen dan andere soorten vlees.

Een onderzoek in 2014 naar gegevens van 33.704 Noorse vrouwen over een periode van vijf jaar. De onderzoekers ontdekten dat het dagelijks eten van 75-100 gram kabeljauw, koolvis of de kans op diabetes type 2 verminderde.

Maar de onderzoekers waren onzeker of dit een direct resultaat van het eten van de vis was of dat andere gezonde levensstijlelementen, zoals sporten, aanleiding hadden kunnen geven tot de bevindingen.

 

9. Yoghurt

Elke dag yoghurt consumeren kan het risico op diabetes type 2 nog verder verminderen.

Auteurs van een omvangrijke gegevensanalyse uit 2014 concludeerden dat yoghurt misschien wel het beste zuivelproduct is dat de dreiging van een hoge gi-score beperkt.

Ze zeiden ook dat verschillende zuivelproducten niet het risico lijken te vergroten.

Onderzoekers weten nog steeds niet zeker waarom yoghurt het risico op diabetes type 2 verlaagt.

Gewone yoghurt heeft meestal een lage gi-score. Ongezoete yoghurts hebben een gi-score van 50 of nog minder.

Het is beter om gezoete of gearomatiseerde yoghurt te vermijden, die vaak te veel suiker bevat voor iemand die zijn bloedsuikerspiegel wil verlagen. Yoghurt in Griekse stijl kan een gezonde optie zijn.

 

Verschillende manieren om de bloedsuikerspiegel te verlagen

Het eten van een gezond, uitgebalanceerd voedingsplan is het belangrijkste. Extra technieken om de bloedsuikerspiegel te helpen verlagen of beheersen zijn:

  • Gehydrateerd blijven door veel water te drinken
  • Veel sporten
  • Vaker kleine porties eten
  • Geen maaltijden overslaan
  • Omgaan met of verlagen van spanningen
  • Een gezond lichaamsgewicht behouden of afvallen, indien nodig

Mensen met diabetes moeten mogelijk ook medicijnen gebruiken en hun bloedsuikerspiegel vaak verhogen om de dreiging van mogelijk risicovolle symptomen en complicaties te verminderen.

Praat altijd met een arts over een manier om een ​​gezond dieet op te nemen in een diabeteszorgplan.

 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »
Kwaliteit verzekerd
Veilige betaalmethodes
Voor 15.00 besteld morgen in huis
Gratis* verzending vanaf € 45,-